Abstract
Denna studie har som syfte att belysa vad verksamhetsnära skolledare inom kommunal grundskoleverksamhet lyfter fram i resonemang kring arbetsmiljöuppdraget, sin och medarbetarens roll i arbetsmiljöarbetet samt arbetsmiljöarbetet i arbetslaget. Därutöver belyses begreppet utbildningsmiljö samt främjande- respektive hindrandefaktorer i utbildningsmiljön.Studien har en ansats av kvalitativ karaktär där det empiriska materialet består av nio individuella semistrukturerade intervjuer.
Ledarna, i studien, är medvetna om sitt arbetsmiljöansvar. De bedriver ett fortlöpande systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen utifrån en formellt given struktur. Arbetsmiljöarbetet kräver engagemang av ledare och medarbetare i form av delaktighet, samarbete och medansvar. Resultatet visar att det finns behov av kunskap, kontinuerlig fortbildning, gemensam tid till reflektion, forum för gemensamma möten samt kommunikation.
I studien framgår att skolans arbetsmiljöarbete innehåller två sidor; en formell sida som innehåller ansvar och strukturer för hur arbetsmiljöarbetet ska bedrivas och en informell sida av arbetsmiljöarbetet vilken är knuten till det pedagogiska arbetet i syfte att optimera undervisningssituationen.
Studien belyser även främjande- respektive hindrandefaktorer i utbildningsmiljön. Främjandefaktorer finns främst inom den verksamhetsnära nivåns sociala och fysiska arbetsmiljödel. Hindrandefaktorer anses härröra från beslut, tagna på kommunpolitisk nivå, vilka uppges ge konsekvenser på verksamhetsnära nivå, då främst inom arbetsmiljöns organisatoriska del.
Tilldelningsdatum | 2011-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Bengt Selghed (Handledare) & Ulf Ericsson (Examinator) |
Kurser och ämnen
- Utbildningsledarskap
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Arbetslivsstudier (50903)
Nyckelord
- arbetsmiljöarbete
- ledarskap
- medarbetare
- medarbetarskap
- utbildningsmiljö