Denna studie undersöker hur naturvetenskapens karaktär, ”nature of science” (NOS) kan framträda i elevers argumenterande texter som svar på en samhällsvetenskaplig fråga med naturvetenskapligt innehåll, ett socioscientific issue (SSI). Det undersöks även hur COVID-19 pandemin kan utgöra en kontext för arbete med NOS och SSI. Det kan konstateras enligt tidigare forskning att det finns didaktiska vinster i att inkludera SSI i undervisningen, med hänsyn till elevers förståelse av NOS. Det finns ny forskning som tyder på att pandemin skulle kunna bistå med en gynnsam kontext för att utveckla elevers förståelse av NOS i samband med SSI. I denna undersökning har 21 elever i årskurs tre på gymnasiet skrivit en argumenterande text som svar på ett SSI med anknytning till COVID-19. Med en tematisk innehållsanalys har elevernas argumenterande texter analyserats med hänsyn till NOS och kvalitet på argumentation. I den pandemirelaterade SSI-uppgift som eleverna fick besvara så kunde NOS-aspekter identifieras i olika utsträckning. COVID-19 visades kunna utgöra en kontext där eleverna fick möjlighet att utveckla förmågor som möjliggör ett deltagande i samhällsdebatten, och utveckla sin scientific literacy.
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Biologiundervisning
- Biologididaktik
- Gymnasiet
- Naturvetenskapens karaktär
- Socioscientific issues
- scientific literacy
- COVID-19
Aspekter av naturvetenskapens karaktär i elevers argumentationer som svar på en pandemirelaterad socioscientific issue
Nilsson, M. (Författare). 2022-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå