Abstract
Bakgrund: Barn och unga har rätt till lek, vila och en meningsfull fritid. De har även rätt att vara delaktiga i samhällsutvecklingen och att ha makt, kontroll och inflytande över sin vardag. Genom en trygg och tillgänglig fritidsmiljö skapas möjligheter för målgruppen att delta i fysiska, sociala och kulturella aktiviteter. Dessa sammanhang och aktiviteter utgör skyddsfaktorer för ungdomars hälsa och välbefinnande, vilket innebär att en meningsfull fritid kan bidra till hälsa ur ett individ-, grupp-, och samhällsperspektiv. Dock uppger många ungdomar att de är stressade över att de har för lite tid till fritiden, samt över vad de ska fylla sin fritid med. Syfte: Syftet med studien var att undersöka och få kunskap om gymnasieungdomars (15-19 år) erfarenheter och förutsättningar för en meningsfull fritid. Metod: Studien är baserad på en kvalitativ metod med induktiv ansats. Totalt genomfördes tio semistrukturerade och individuella intervjuer, som analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Studiensresultat visar att ungdomar upplever sig ha lite tid över för fritid, och att fritiden på olika sätt präglas av höga krav. Det är väl synligt i resultatet att ungdomar värderar sociala sammanhang och kontakt med andra människor högt, samt att digitala medier spelar en självklar roll i deras vardag. Konklusion: Ungdomar värderar sin fritid högt. Fritiden är en tid för avkoppling, sociala sammanhang och egna intressen, samt är en skyddsfaktor för ungdomars hälsa. Studiens resultat visar att tid är det mest framträdande hindret för en meningsfull fritid, vilket motiverar till vidare forskning kring ungdomars förutsättningar för en meningsfull fritid.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Maria Nyholm (Handledare) & Gita Hedin (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)
Nyckelord
- erfarenheter
- fritid
- förutsättningar
- meningsfullhet
- ungdomar