Att främja barns delaktighet i den egna habiliteringen
: Professionellas erfarenheter

  • Camilla Malm

    Examensarbete: Masterexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att beskriva professionellas erfarenheter av arbete för att främja barns delaktighet i den egna habiliteringen. Studien är kvalitativ, det empiriska materialet har inhämtats genom intervjuer av åtta professionella på en barn- och ungdomshabilitering i södra Sverige. Intervjuerna har bearbetats induktivt utifrån konventionell innehållsanalys. Foucaults teori om makt, med fokus på governmentality, panoptikon och disciplinering har använts som verktyg för att sätta resultatet i ett sammanhang. I resultatet framkom fyra kategorier, vilka visar att de professionella möter många utmaningar i sitt arbete för barns delaktighet. I kategorierna framkom bland annat vikten av att ha både tid och kunskap för att kommunicera med barnet, liksom färdighet att kunna balansera barnets och vårdnadshavarnas emellanåt skilda viljor. Allt i relation till den egna dubbla rollen, där de professionella förväntas vara lyhörda, samtidigt som de ska förmedla specialistkunskap. Analys och konklusion visar att det utifrån ett maktperspektiv finns ett ofrånkomligt övertag hos de professionella, där medvetenhet om den asymmetriska relationen verkar ha avsevärd betydelse för att kunna utföra ett kvalitativt delaktighetsarbete. Likaså påvisas vikten av att i än högre grad utnyttja det tvärprofessionella teamet för diskussion och reflektion kring möjliggörande av barns delaktighet.

    Tilldelningsdatum2017-mars-21
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCecilia Lindskov (Handledare), Carina Elgan (Handledare) & Peter Hagell (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Masterprogram Integrerad hälsovetenskap

    Högskolepoäng

    • 30 hp

    Nationell ämneskategori

    • Omvårdnad (30305)

    Nyckelord

    • barn
    • funktionsnedsättning
    • delaktighet
    • habilitering
    • makt

    Citera det här

    '