Att främja socialt lärande i fritidshemmet
: Lärares didaktiska val i arbetet med socialt lärande

  • Terese Berntssom
  • Hampus Gnatt

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

”Att främja socialt lärande i fritidshemmet” är en kvalitativ studie där semistrukturerade gruppintervjuer med tre olika grupper av lärare i fritidshem har genomförts. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem upplever att de arbetar för att främja det sociala lärandet på fritidshemmet. Forskningsfrågan som ligger till grund för genomförandet är: Vilka didaktiska val anser lärare i fritidshem att de gör för att främja det sociala lärandet i fritidshemsverksamheten? Studien utgår ifrån didaktisk teori och de tre grundläggande didaktiska frågorna: vad, hur och varför? har använts för att analysera empirin. Därigenom redovisas resultatet genom att utgå ifrån dessa tre frågor. Resultatet pekar på att socialt lärande är lärandet som sker i grupp och lärandet av förmågor kopplat till social kompetens. Socialt lärande är enligt resultatet ett verktyg som kan användas i relationsarbete på olika sätt. Genom klokt byggda lärmiljöer och skickliga lärare som arbetar tydligt fritidshemspedagogiskt går det att se framgångsfaktorer i arbetet med socialt lärande. Lärarna arbetar på det viset för att underlätta för barnens lärande och i ett samhällsperspektiv för att skapa goda samhällsmedborgare till nutid och framtid.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareLina Hellberg (Handledare), Marie Fridberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Fritidshemmet
  • socialt lärande
  • didaktik
  • sociala relationer

Citera det här

'