Att identifiera depression hos äldre personer
: En litteraturöversikt om sjuksköterskors erfarenheter

  • Kim Tunek
  • Sibel Ukalo Senli

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Bakgrund: 280 miljoner människor i världen lider av depression. Depression hos äldre är ofta underdiagnostiserat eftersom samsjuklighet kan göra det svårt att identifiera depressionen då symtomen kan förväxlas med normalt åldrande eller andra somatiska sjukdomar. Sjuksköterskans roll innefattar att främja hälsa. Det är därför viktigt för sjuksköterskan att kunna identifiera depression hos äldre. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att identifiera depression hos äldre personer. Metod: Studien var en kvalitativ litteraturöversikt som baserades på fyra kvalitativa artiklar och fyra artiklar av mixad metod. Datainsamlingen utfördes i databaserna PubMed och Cinahl Complete. Artiklarna granskades med hjälp av Högskolan Kristianstads granskningsmall för kvalitativa artiklar. Analysen genomfördes enligt Fribergs (2017) analysmodell. Resultat: Två huvudkategorier och fem subkategorier togs fram. Huvudkategorierna var: Svårigheter med att identifiera äldre personer med depression och Förutsättningar för att identifiera äldre med depression. Metoddiskussion: Kvaliteten på studien bedömdes utifrån Shentons (2004) beskrivning av de fyra trovärdighetsbegreppen: tillförlitlighet, pålitlighet, verifierbarhet och överförbarhet. Resultatdiskussion: Två fynd: Bristande kunskap och utbildning och betydelsen av att skapa meningsfulla relationer diskuterades enligt McCormack & McCances (2017) ramverk för personcentrerad vård, närhetsetik, globala målen samt ur ett samhällsperspektiv.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAnn-Sofi Ellertsson (Handledare) & Marina Sjöberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Sjuksköterskeprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Omvårdnad (30305)

Nyckelord

  • Kvalitativ studie
  • Sjuksköterskor
  • Erfarenheter
  • Depression
  • Äldre

Citera det här

'