Att använda test som övningsmetod har i olika studier visat sig vara en gynnsam metod för att stärka inlärning och lärande. Testeffekten har i tidigare forskning visat sig vara robust över olika typer av material och under varierande betingelser. Denna studie undersökte testeffekten hos svenska gymnasielever som studerade in ett material bestående av 30 huvudstäder i världen, i relation till personlighetsdraget Need for cognition (NFC). Deltagare som använde test som övningsmetod jämfördes med deltagare som använde återläsning. Studiens första frågeställning gällde om en testeffekt kunde påvisas och i en andra frågeställning undersöktes om personer med hög NFC presterade bättre på sluttestet. Studien visade ingen signifikant testeffekt, vilket gick emot den ursprungliga hypotesen. En möjlig förklaring kan vara att det visuellt tilltalande materialet (huvudstäder med kartbilder) främjade lärande även i återläsningsgruppen. Ett svagt positivt samband hittades mellan NFC och minnesprestation, i linje med tidigare forskning. Då analysen gjordes uppdelad på grupp visade det sig att sambandet var starkare och endast signifikant för återläsningsgruppen. Andra faktorer, såsom tidigare kunskaper, tidsintervall mellan momenten och presentationens ordning, kan också ha påverkat resultaten.
Tilldelningsdatum | 2025-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Jimmy Jensen (Handledare) & Patric Nordbeck (Examinator) |
---|
Att lära genom test: Testeffektens roll i lärande och betydelsen av Need for Cognition
Ganea, M. (Författare). 2025-juni
Examensarbete: Kandidatexamen