Syftet med detta examensarbete är att få syn på om eleverna ser sin flerspråkighet och sitt arabiska modersmål som ett hinder eller en resurs i lärandet av engelska. Syftet är dessutom att få syn på i vilka situationer det är en resurs och när det förblir ett hinder för dessa elever. Vidare är det även att upptäcka vad det är som kan göra att deras arabiska modersmål utgör ett hinder i deras lärande och hur de använder deras modersmål som resurs. Det som dessutom kommer undersökas är hur det ser ut i klassrummen idag, då det finns mycket forskning som visar på att flerspråkighet är en resurs. Vidare är det att få syn på ifall denna resurs används i dagens klassrum, eller ser det fortfarande ut som när jag gick i skolan. Fokuset ligger på hur eleverna själva känner, ser och upplever detta. Sociokulturell teori är den som har använts i studien för att få syn på hur eleverna använder sin flerspråkighet. Metoden som används i studien är den kvalitativa metoden intervjuer och nio elever i årskurs 4–6 har intervjuats. Resultatet av studien är att eleverna inte ser sitt arabiska modersmål som en resurs, utan ett hinder. Lärarna väljer att inte använda sig av transspråkande i deras undervisning. Lärarna ger inte heller eleverna en möjlighet att använda sin flerspråkighet eller arabiska modersmål som resurs.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Translanguaging
- transspråkande
- flerspråkighet
- modersmål
- arabiska
- engelska
Att lära sig engelska med arabiska som hemspråk: En resurs eller ett hinder för mellanstadieelever?
Haidar, N. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå