Att möta motstånd vid egenvårdsråd i telefonrådgivning
: en kvalitativ intervjustudie

  • Åsa Krizsan

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Bakgrund: Att ge egenvårdsråd är en del av distriktssköterskans/sjuksköterskans

    omvårdnadsarbete i telefonrådgivning på vårdcentral. Att arbeta med telefonrådgivning

    upplevs självständigt och stimulerande men också svårt då DSK/SSK känner sig

    utlämnade pga. det ansvar och den kompetens som krävs. DSK/SSK stöter ibland på

    motstånd när de förmedlar egenvårdsråd. Patienterna vill inte alltid ta emot råd som ges

    vilket kan utgöra en belastning för DSK/SSK.

    Syfte: Syftet med studien var att beskriva

    DSK/SSK erfarenheter av motstånd mot egenvårdsråd i samband med

    telefonrådgivning.

    Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie. Tolv

    DSK/SSK som arbetade på vårdcentraler i nordvästra Skåne intervjuades. Analysen

    genomfördes med kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004)

    Resultat: Resultatet visade att DSK erfarenheter av motstånd mot egenvårdsråd var att

    deras yrkeskompetens ifrågasattes av patienterna. Motståndet fick dem att tvivla på sin

    kompetens och de upplevde frustration när de försökte ge råd. DSK/SSK hanterade

    situationen genom att försöka förstå patienten, hantera sina känslor och sträva efter att

    finna en lösning.

    Slutsats: Det ställs stora krav på DSK/SSK yrkeskompetens och

    förmåga att hantera sina känslor. De strävade efter att hantera situationen professionellt

    men det finns behov av mer stöd och utbildning för att ge DSK/SSK de bästa

    förutsättningarna att nå fram till patienten.

    Tilldelningsdatum2014-okt-09
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLiselotte Jakobsson (Handledare) & Agneta Berg (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Hälsovetenskap (303)

    Nyckelord

    • egenvårdsråd
    • telefonrådgivning
    • motstånd
    • distriktssköterska

    Citera det här

    '