Abstract
Bakgrund: Att ge egenvårdsråd är en del av distriktssköterskans/sjuksköterskans
omvårdnadsarbete i telefonrådgivning på vårdcentral. Att arbeta med telefonrådgivning
upplevs självständigt och stimulerande men också svårt då DSK/SSK känner sig
utlämnade pga. det ansvar och den kompetens som krävs. DSK/SSK stöter ibland på
motstånd när de förmedlar egenvårdsråd. Patienterna vill inte alltid ta emot råd som ges
vilket kan utgöra en belastning för DSK/SSK.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva
DSK/SSK erfarenheter av motstånd mot egenvårdsråd i samband med
telefonrådgivning.
Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie. Tolv
DSK/SSK som arbetade på vårdcentraler i nordvästra Skåne intervjuades. Analysen
genomfördes med kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004)
Resultat: Resultatet visade att DSK erfarenheter av motstånd mot egenvårdsråd var att
deras yrkeskompetens ifrågasattes av patienterna. Motståndet fick dem att tvivla på sin
kompetens och de upplevde frustration när de försökte ge råd. DSK/SSK hanterade
situationen genom att försöka förstå patienten, hantera sina känslor och sträva efter att
finna en lösning.
Slutsats: Det ställs stora krav på DSK/SSK yrkeskompetens och
förmåga att hantera sina känslor. De strävade efter att hantera situationen professionellt
men det finns behov av mer stöd och utbildning för att ge DSK/SSK de bästa
förutsättningarna att nå fram till patienten.
Tilldelningsdatum | 2014-okt.-09 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Liselotte Jakobsson (Handledare) & Agneta Berg (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Hälsovetenskap (303)
Nyckelord
- egenvårdsråd
- telefonrådgivning
- motstånd
- distriktssköterska