Syftet med denna studie är att undersöka hur en rektors erfarenhet av styrkor och svagheter i samarbetet mellan klass- och modersmålslärare och hur detta skiljer sig från hur lärarna upplever det. Studien vill även undersöka hur elever ges möjlighet att använda det egna modersmålet i undervisningen. För att undersöka detta användes fokusgruppsintervju. För att analysera resultatet användes det sociokulturella perspektivet med inriktning mot transspråkande samt det teoretiska begreppet kodväxling som komplement. Resultatet pekar på en gemensam uppfattning bland deltagarna om ett välfungerande samarbete på den aktuella skolan avseende hur elevernas modersmål används i undervisningen. Avgörande faktorer som lyfts fram är att tid för gemensam planering och diskussion måste finnas och hur denna avsatta tid måste komma från rektorn. Kommunikationen lyfts också som en avgörande aspekt för samarbetet mellan klass- och modersmålslärare. Den goda kommunikationen innebar också en flexibilitet bland lärarna som var gynnsam för elevernas utveckling.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Modersmålsundervisning
- samarbete
- klasslärare
- språkutveckling
- flerspråkighet
- modersmål
- studiehandledning
Att organisera modersmålsundervisning: ett språkutvecklande arbete
Karlsson, S. (Författare), Mesanovic, B. (Författare). 2022-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå