I samband med läroplansrevideringen 2018 tillkom programmering som nytt innehåll i matematikämnet. Matematiklärare har under drygt fyra år haft i uppgift att realisera målen och skapa en god lärandemiljö utifrån det nya ämnesinnehållet. Realisering har inneburit stora utmaningar och väckt blandade känslor. Med denna studie har syftet varit att åskådliggöra implementeringens utfall genom att undersöka högstadielärares erfarenheter och åsikter angående programmering i matematikundervisning. I en webbenkät har matematiklärare på högstadiet ombetts att svara på frågor. Resultatet har sedan analyserats och diskuterats utifrån det teoretiska ramverket TPCK, en kunskapsteori baserad på balans och samspel. Av resultatet går det att tyda ett förhållandevis lågt intresse för att undervisa programmering i matematikämnet. Lärarna är generellt skeptiska och ser hellre att programmering och matematik undervisas som två separata ämnen. Detta trots en utbredd förståelse för sambandet mellan programmering och matematik. Med hänvisning till samhällets behov av, och arbetsmarknadens efterfrågan på digital kompetens, är lärarna positiva till att elever utvecklar programmeringskunskaper. Eftersom studien resultat baseras på ett litet urval (n = 21) går det dock inte att dra några allmängiltiga slutsatser av resultatet. Resultatet säger oss ändå att lärargruppens självskattade erfarenheter och kompetenser av programmering är låg. Det kan vara anledning till att lärarna i denna undersökning uppger sig vara i behov av stöd och färdigt arbetsmaterial för att kunna bedriva programmerings-undervisning.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Örjan Hansson (Handledare), Kristina Juter (Bedömande lärare) & Kristina Juter (Examinator) |
---|
- Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9
- matematik
- programmering
- undervisning
- TPCK
- enkätundersökning
Att realisera nytt ämnesinnehåll: Om högstadielärares erfarenheter och uppfattningar av programmering i matematikämnet
Lilja, A. (Författare), Ohlsson, J. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå