Att se samband
: undervisning och lärande med nya ögon

  • Åse Freiburghaus

    Examensarbete: Masterexamen

    Abstract

    Denna artikel presenterar en Learning Study som innehåller tre forskningslektioner.Syftet med studien var att analysera på vilket sätt variationsmönster inverkar på enelevgrupps lärande och förståelse för vad som påverkar blodomloppet. Studiensdesign baserades på Variationsteorin och undersökningsgruppen utgjordes av 45elever i årskurs sex. Resultatet visade att alla elever utvecklade sina kunskaper omvad som påverkar blodomloppet. Genom att åskådliggöra blodcirkulationen som ettsammanbundet system och hur en väska transporteras i ett helt system gentemot ettsystem med hål i fick eleverna se att oavsett var i systemet brottet är påverkas alla delarna.

    Tilldelningsdatum2013-sep.-17
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMona Holmqvist Olander (Handledare) & Mina O´Dowd (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Masterprogram i utbildningsvetenskap

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Högskolepoäng

    • 30 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • blodcirkulationen
    • idrott
    • hälsa
    • learning study
    • variationsteorin

    Citera det här

    '