Dissektioner kan i biologiundervisning vara ett viktigt verktyg för att elever ska fåkunskaper om anatomi och morfologi, samt för att öka intresse och förståelse förbiologi och naturvetenskap. Syftet med studien var att undersöka lärares syn pådissektioner i biologiundervisning för att kunna bidra med ökad medvetenhet kringolika perspektiv på dissektioner i biologiundervisningen. Studien genomfördes meden kvalitativ design som innefattade semistrukturerade individuella intervjuer med 10biologilärare. Resultatet visar att dissektioner är en vanligt förekommande aktivitet ibiologiundervisningen för dessa lärare, där de allra flesta deltagarna idag genomförpraktiska dissektioner på riktiga djur. Det framkommer både fördelar och nackdelarmed dissektion, såsom att intresset för naturvetenskap väcks hos eleverna, men attdet för lärarna krävs mycket tid till för- och efterarbete. Våra resultat stämmer bra med resultat från tidigare forskning med undantaget att lärarnas upplevelser intealltid stämmer överens med forskning om digitala metoders effektivitet. Slutsatsensom dras är att vidare forskning kring dissektioners egentliga inverkan på eleverskunskapsinhämtning, praktiska färdigheter samt fascination för biologin behövergenomföras. Studiens mål är att bidra med kunskap som underlättar biologiläraresdidaktiska val gällande dissektioner i undervisningen.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Anders Jönsson (Handledare), Lotta Leden (Bedömande lärare) & Kristina Juter (Examinator) |
---|
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
- biologiundervisning
- biologididaktik,
- didaktik
- dissektion
- ämneslärarnas perspektiv
Att skära eller inte skära, det är frågan!: Biologilärares syn på dissektioner i biologiundervisningen
Milos, P. (Författare), Thuresson, E. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå