Att skapa språkligt tillgängliga lärmiljöer för elever i språklig sårbarhet

  • Åsa Lagerstam

    Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

    Abstract

    Syftet med föreliggande studie är att få ökad kunskap om hur lärmiljöer kan göras språkligt tillgängliga för elever i språklig sårbarhet. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och specialpedagogiska perspektiv. Studien har samtal med fyra fokusgrupper som utgångspunkt. Varje fokusgrupp har fått diskutera kring en fiktiv klass där det finns någon form av språklig sårbarhet.  Studiens resultat visar på några centrala utvecklingsområden för att förbättra lärmiljöerna för elever i språklig sårbarhet. Resultaten pekar mot vikten av goda relationer mellan elever, lärare och föräldrar, och rikligt med lärarresurs på lektionerna. Det framkommer också önskemål om att speciallärarna och specialpedagogerna arbetar ute i klassrummen och på det sättet finns tillgängliga för alla elever och att eleverna ges tydliga instruktioner med bildstöd. Vikten av tidiga insatser för elever i behov av stöd poängteras. Vidare lyfts ett behov av en tydligare struktur gällande fortbildningar, liksom av ett tätare samarbete mellan olika professioner på skolan. Min förhoppning är att studiens resultat ska vara användbart i pedagogiskt arbete, när det gäller att skapa språkligt tillgängliga lärmiljöer. 

    Tilldelningsdatum2018-feb.-01
    OriginalspråkSvenska
    HandledareBarbro Bruce (Handledare) & Carina Henriksson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Speciallärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • språklig sårbarhet
    • lärmiljö
    • anpassningar
    • språkutvecklande arbetssätt
    • språkligt tillgängliga lärmiljöer
    • kollegialt lärande
    • sociokulturellt perspektiv

    Citera det här

    '