Att synliggöra ideologiskt medvetande
: Filosofiämnets läromedel genom kritisk diskursanalys

  • Henrik Ernestrand

Examensarbete: Magisterexamen

Abstract

Syftet med denna studie är att utifrån kritisk diskursanalys och Norman Faircloughs teoretiska ansatser, synliggöra vilka aktörer och röster som ges företräde och utrymme i filosofiläromedlen för gymnasieskolan gällande de samhällsfilosofiska avsnitten. Läromedlens samhällsfilosofiska avsnitt analyseras utifrån manifest intertextualitet, en form av intertextualitet där aktörers röster blir väsentliga i bemärkelsen vilka aktörer som utövar makt och hur texterna på olika sätt förhåller sig till dem. Med utrymme avses huruvida texten utvidgar eller begränsar röster – som kan utgöras av individer, idéer, institutioner eller andra texter – och på vilka sätt detta kan ske. Analysen av läromedlen ska betraktas mot övergången mellan det moderna och senmoderna samhället, och hur denna strukturella omvandling påverkat de aktuella styrdokumenten i den svenska gymnasieskolan och därmed innehållet i läromedlen. Resultatet visar att det är de båda amerikanska filosoferna John Rawls och Robert Nozick, som framför allt får representera föreställningarna om det rättvisa och goda samhället i de samhällsfilosofiska avsnitten i läromedlen. Slutsatsen är att deras respektive filosofier och tankegångar kan betraktas som en reproduktion av den nyliberala hegemoniska ideologin i den senmoderna utbildningskonceptionen
Tilldelningsdatum2025-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAngerd Eilard (Handledare), Christoffer Dahl (Bedömande lärare) & Anders Jönsson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Magisterprogram i utbildningsvetenskap

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här

'