Ekonomiska begränsningar i skolan leder till nedskärningar, vilket förväntas påverka skolresultat negativt och öka lärarnas arbetsbelastning. Samtidigt ökar klyftorna i svenska skolor, vilket ökar risken för utanförskap. Internationell forskning betonar vikten av inkludering och förebyggande åtgärder för att minska skolmisslyckanden. Trots detta finns utmaningar med att översätta politiska intentioner till praktik. Specialpedagogens roll blir avgörande för att säkerställa inkludering och stöd för alla elever. Syftet med föreliggande studien är att utforska specialpedagogens roll i skolutvecklingsarbetet, särskilt fokuserat på ledning och stimulans utifrån verksamhetens organisatoriska strukturer. Vidare är syftet att identifiera möjligheter och utmaningar i detta arbete samt att undersöka om specialpedagogens insatser leder till en lärande organisation. Metoden som använts är av kvalitativt slag, semistrukturerade intervjuer med fem specialpedagoger som deltagit. Empirin har analyserats via tematisk analys med hjälp av Peter Senges teori om lärande organisation. Resultatet visar att specialpedagogens uppdrag är komplext och otydligt dels beroende på de lokala skolornas tolkning av begreppet ledning och stimulans, dels vilket mandat och uppdrag som är tilldelat dem. Dessutom visas vilka möjligheter och utmaningar som finns i detta arbete. De viktigaste slutsatserna är att specialpedagogens uppdrag påverkas av otydlig definition av begreppet ledning och stimulans, skolans organisation samt vilket mandat de har. Specialpedagogerna arbetar ej tillräckligt övergripande vilket försvårar deras systemtänk. De specialpedagogiska implikationerna är att specialpedagoger behöver, med stöd av skolledningen, erövra mandat över sin profession och visa att de har kompetens att leda och driva skolutveckling, fokusera och prioritera det främjande och förebyggande arbetet samt kan öka sitt fokus på analysarbete. Specialpedagogens roll behöver förtydligas. Det är uppenbart att specialpedagoger har en mångfacetterad och komplex roll inom skolutvecklingsarbetet. För att förbättra detta krävs en förstärkt samverkan mellan lärare och specialpedagoger samt en ökad förståelse för skolans olika uppdrag.
- Specialpedagogiskt program
- inkludering
- ledning och stimulans
- organisation
- roll
- SENCO
- skolutveckling
- specialpedagog
Att ta mandat över sin yrkesroll: En analys av specialpedagogens roll i skolutvecklingsarbetet med ledning och stimulans
Olsson, E. (Författare), Sevebrant, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå