Abstract
Syftet med studien är att beskriva hur ett antal lärare upplever, resonerar kring, förhåller sig till och hanterar sin undervisningssituation beträffande elever med svenska som andraspråk. Undersökningens syfte och frågeställning har motiverat för intervjuer som forskningsmetod och en kvalitativ forskningsansats. Data har analyserats i ett sociokulturellt perspektiv och med teorier kring lärande och identitetsutveckling. Undersökningen visar hur elever med svenska som andraspråk ofta av lärarna beskrivs som elever med språkliga problem, vilket i sin tur sammankopplas med svaga elever eller elever med dyslexi. Bristande kunskaper i svenska hos elever med svenska som andraspråk ställer stora krav på både elever och lärare, då elever tvingas ta itu med dubbla inlärningsuppgifter och lärarna får extra arbetsuppgifter. Det framkom även att lärarna anser sig sakna kunskaper i att möta elever med svenska som andraspråk samt att det råder brist på lämplig litteratur.
Tilldelningsdatum | 2007-jan.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Kurser och ämnen
- Pedagogik
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)