Att vara förälder till ett barn med ADHD
: i mötet med vårdpersonal

  • Jenny Fridlund
  • Rebecka Hurst Tillman

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder är den vanligaste diagnosen hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Föräldrar till barn med ADHD lever med dagliga utmaningar, de behöver stöd och information. En förutsättning för detta är att vårdpersonalen har kunskaper om ADHD. Syfte: Syftet var att belysa hur föräldrar till barn och ungdomar med ADHD upplevde mötet med vårdpersonal. Metod: En allmän litteraturstudie genomfördes och nio artiklar granskades, analyserades och inkluderades i studien. Resultat: Föräldrar upplevde bristande kommunikation, och en okunskap om ADHD hos vårdpersonalen. De kände sig frustrerade och misstrodda, och upplevde att de behövde kämpa för att få stöd. En del förälder kände sig avfärdade av personalen, och saknade information. Andra föräldrar kände att vårdpersonalens kunskaper skapade ett lugn och de blev styrkta i sin föräldraroll. Diskussion: Vårdpersonalens brist på kunskap, kommunikation och stöd orsakade ett lidande för hela familjen som redan befann sig i en pressad situation. Genom att inta en stödjande roll kan sjuksköterskan minska oro och stress och därmed öka välbefinnandet hos föräldrarna. Slutsats: Kunskaperna om ADHD är bristfälliga både inom vården och i samhället, de attityder som finns påverkar familjer negativt. Det finns lite forskning inom området, behovet av ytterligare forskning och utbildning är stort.

    Tilldelningsdatum2013-juli-03
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIrene Persson (Handledare) & Gerth Hedov (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Sjuksköterskeprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Medicin och hälsovetenskap (3)

    Nyckelord

    • adhd
    • föräldrar
    • upplevelser
    • vårdpersonal

    Citera det här

    '