Abstract
I dagens samhälle lever de flesta vuxna under styrande tidsscheman där aktiviteter och avbrott ständigt avlöser varandra. Även barnen styrs av dessa tidsscheman. Det finns bara lite forskning gjord på detta område, därför blir avbrott intressant att studera. Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om avbrott som uppstår mellan vuxna och barn i förskolan. I vår undersökning använder vi oss av observationer som metod när vi studerar vad som händer i situationerna vid avbrotten samt hur personalen går tillväga. Våra resultat beskrivs utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet bygger på de observationer som gjorts av personal och barn i förskolan. Observationsmaterialet har lett fram till fyra olika teman: avbrott på grund av tidsschema, avbrott i omsorgssituationer, avbrott för att skydda barn samt interaktion som grund för avbrott. Vi har sett att avbrott sker i många olika situationer på en dag i förskolan. De vanligaste förekommande situationerna är tidsbundna aktiviteter, omsorgssituationer samt när regler inte följs. Vi har funnit att den vuxne ofta använder språket och ibland ingriper fysiskt då den avbryter barn. Det förekommer också att den vuxne handlar utan språket.
Tilldelningsdatum | 2005-dec.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)