Barn ska bli hörda när det kommer till frågor som rör dem enligt barnkonventionen (FN, 2023) och är något som ofta förbises i utvecklandet av ny teknologi riktad till barn (Iversen, Smith & Dindler, 2017; Poole & Peyton, 2013; Pascal & Bertram, 2009). Därav har denna studie utformats för att utforska hur socialt ansvarstagande design kan skapas i en participativ designprocess med barn för barn i syfte att finna faktorer som kan användas av andra designers som vill möjliggöra att barns röster blir hörda när det kommer till teknologi skapad för dem. Studien gjordes som ett samarbete med Bris och studentlabbet Hive för att utveckla ett system för peer-topeer kommunikation mellan barn i åldrarna 10–18 år i Sverige. Studien genomfördes genom en participativ designprocess med 3 workshops och 11 användartester med barn. Studien resulterade i sex faktorer som jag presenterar genom riktlinjer underbyggda med empiri och teori; Man behöver förstå att barn är en risktagande grupp online när man designar med och för dem., Man behöver lyssna aktivt och inte endast på vad som sägs för att skapa sig en förståelse för vad barn kommunicerar i designprocessen., Man behöver undvika beteenden som kan bidra till uppfattningen om vuxna som auktoritära när man designar tillsammans med barn., Att hjälpa andra kan upplevas som både en motivator och en förtjänst när man designar tillsammans med barn., Designern är ansvarig för barnens formade tankar i förhållande till designprocessen. Och Att designa tillsammans med barn för barn är en förhandling mellan deltagare, designer och beställare.
- Magisterprogram i Digital design
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)
Barn förtjänar att bli hörda i processen av att forma morgondagen: Faktorer för att designa socialt ansvarstagande design med barn för barn i en participativ designprocess
Stålnacke, A. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Magisterexamen