Studien utgår från en kvalitativ metod där skribenterna har intervjuat sex legitimerade förskollärare i södra Sverige som arbetar på småbarnsavdelning. Skribenter har vid intervjuerna undersökt det som är studiens syfte, att få vetskap om förskollärarnas uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet i samband med inskolning. Studiens förhoppning är att kunna bidra med kunskap, förståelse och en medvetenhet kring det nyinskolade barnets möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan. Studien bygger på aktuell forskning, styrdokument och tar sin grund i barndomssociologin med fokus på valda begrepp som being, becomings, barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap. Resultatet i studien har analyserats med hjälp av tematisk analys med barndomssociologin som utgångspunkt. Resultatet synliggör att majoriteten av förskollärarna anpassar inskolningen och bemöter med barnet i fokus i syfte att skapa en trygg inskolning. Majoriteten av förskollärarna utgår från barns intresse vid val av innehåll, utformning av miljö och arbetar med gruppindelning. Anpassningarna görs med hänsyn till barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet vilket har betydelse för om förskolan anpassas efter barnen eller om barnen anpassar sig efter förskolan.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Mattias Bergdahl (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
---|
- förskola
- förskollärare
- inskolning
- delaktighet
- inflytande
- barndomssociologi
Barnens förskola eller förskolans barn?: En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet i samband med inskolning
Ekholm, S. (Författare), Hugosson, E. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå