Barnens värld
: Samspelet under den fria leken utomhus på fritidshemmet

  • Marcus Hansson
  • Emil Nilsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med denna studie är att observera elevers samspel under den fria leken utomhus på fritidshemmet genom att både observera hur eleverna stöttar varandra under den fria leken och hur olika redskap används under den fria leken. Avgränsningarna som gjorts är att det inte kommer ske någon studie på leken inomhus eller på hur vuxna påverkar leken. Studiens centrala begrepp är fri lek och samspel som presenteras inledningsvis. Det kommer att presenteras forskning med utgångspunkt i barns fria lek, samt utemiljöns påverkan. Studien använder det sociokulturella perspektivet som teori med den proximala utvecklingszonen och medieringen som analytiska utgångspunkter. Den valda metoden består av öppna strukturerade observationer. Genomförandet har skett på ett fritidshem i södra Sverige, med två olika observationer. Urvalet i studien bestod av åtta stycken elever i åk 2–3 på fritidshemmet. I resultatet presenteras det hur samspelet påverkas av elevernas tidigare relationer och kunskaper. Där resultatet även kopplas ihop med teorins utvecklingszoner och mediering. Sedan i studien presenteras en diskussionsdel, där resultatet analyseras och diskuteras i förhållande till tidigare forskning och teori. Sist kommer ett förslag på hur vidare forskning kan genomföras.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareLisa Fransson (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fri lek
  • samspel
  • socialt samspel
  • fritidshemmet
  • sociokulturellt perspektiv

Citera det här

'