Barns övergång mellan förskolan och förskoleklassen
: En studie av pedagogers strategier i barns övergångar

  • Amalia Håkansson
  • Maja Hörvin

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Föreliggande studies fokus avgränsas till att undersöka hur perspektiven barnförberedd skola och skolförberedda barn synliggörs i pedagogernas beskrivningar av hur de stödjer barns övergång mellan förskola och förskoleklass. Begreppet strategizing tillämpas i studiens analys för att utveckla en djupare förståelse för pedagogers strategier genom att synliggöra pedagogernas meningsskapande i relation till sina val av strategier. Strategizing bygger på tre principer inom perspektivet strategy-as-practice; practitioners, practice och praxis. Empirin har samlats in genom forskningsintervjuer där deltagarna med egna ord beskriver sina strategier i samverkan för att stödja barns övergångar. Deltagare i studien är legitimerade förskollärare verksamma inom förskolan och förskoleklassen. Val av analysmetod för studiens insamlade material är en kvalitativ innehållsanalys. I studiens slutsats framgår det att för att förstå de val av strategier pedagogerna tillämpar i barns övergång behöver strategierna förstås på ett djupare plan. Pedagogernas strategier kan inte ses isolerade från sin sociala omgivning utan strategier formas av mänsklig aktivitet (Jarzabkowski, Balogun & Seidl 2007). Den verksamhet pedagogerna tillhör medför huruvida de tillämpar sina strategier. Vidare beskrivs det i föreliggande studies tidigare forskning hur bristande kommunikation mellan förskola och förskoleklass medför konsekvenser för yrkesrollen. En bristande kommunikation påverkar hur barn kan förberedas för förskoleklassen samt skolans möjligheter att individanpassa och förbereda skolan för det individuella barnet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareKristina Westlund (Handledare), Lars-Erik Nilsson (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Övergång
  • Barn
  • Barnförberedd skola
  • Samverkan
  • Skolförberedda barn
  • Strategizing

Citera det här

'