Barns berättelse om att vara lekande barn i fritidshemmet
: En kvalitativ studie om barns uppfattningar i den fria leken

  • Pierre Angel Elmblad
  • Srdan Katadzic

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Föreliggande studie behandlar samt undersöker elevers upplevelser och uppfattning kring att välja fri lek. Studien gjordes med elever i årskurs 3 utifrån en kvalitativ undersökning med tre semistrukturerade intervjuer genom samtalspromenader. I följande studie valdes en fenomenografisk teori och metod för att belysa elevers upplevelser samt uppfattning i företeelser och fenomen kring fri lek. Med hjälp av en tematisk analys av empirin valdes tre teman som svarade på studiens syfte samt frågeställningar. I resultatet framkom det att elevernas uppfattning i fri lek är när de själva får bestämma att leka fritt, eleverna ansåg även att det är val av kamrater på fritids där leken upplevs fri. Vidare visade studiens resultat att elever gärna vill att vuxna övervakar vissa lekar för en trygg känsla, dock kunde vuxna begränsa leken med att förbjuda farliga lekar samt brista i att förstå lekens premisser. Slutsatsen i studien visar på att de behövs ge utrymme till fri lek, men även att styrd lek med rätt förutsättningar uppfattas givande där pedagogens förhållningsätt kan forma elevernas uppfattning i känslan av att välja fri lek.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareCharlotte Tullgren (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Citera det här

'