Barns inflytande i en målinriktad, resultatstyrd fritidshemsverksamhet

  • Jessica Svalin
  • Ida Cardelli

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Denna uppsats handlar om hur fritidshemmet arbetar med barns inflytande i fritidshemmets

    verksamhet där pedagogernas uppdrag inte bara är att lära barnen demokrati, utan att också

    bedriva verksamheten i demokratiska former. Syftet med vår studie är att vinna förståelse för

    barns uppfattningar och upplevelser av elevinflytande i fritidshemmets målinriktade och

    resultatstyrda verksamhet. I studien görs både en historisk tillbakablick på vad tidigare

    styrdokument har sagt om elevinflytande och hur dagens styrdokument är formulerade kring

    samma fenomen. Studien har arbetats fram utifrån en fenomenologisk vinkling av barns

    perspektiv, vilket här innebär att begreppet inflytande ses som ett fenomen som har brutits

    ner till de didaktiska frågorna vad, hur och när barnet uppfattar att, och upplever sig få,

    inflytande i fritidshemmets verksamhet.

    Vi har analyserat tidigare forskning, litteratur och skolans styrdokument samt sökt empiri i

    intervjuer förlagda som samtalspromenader och genom frågeformulär för att vinna förståelse

    i ämnet. Resultatet visar att barnen upplever att de får inflytande genom olika

    mötesprocesser, men att de är mindre delaktiga i verksamhetens planering. Vidare visar våra

    resultat att barnen sätter störst värde på inflytande över kompisarna och medbestämmande i

    leken och att pedagogens närvaro har stor betydelse för om inflytande fås i den fria leken på

    fritidshemmet.

    Tilldelningsdatum2015-feb.-02
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMadeleine Arenhill Beckman (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • elevinflytande
    • demokrati
    • barns perspektiv
    • fenomenologi
    • fritidshem

    Citera det här

    '