Abstract
Bakgrund: Barn är olika och de lever under olika villkor, men ett har de gemensamt– lusten att leka. Barns lek har betydelse för deras hälsa och välbefinnande. Syfte:Att belysa de kunskaper och frågor som förskolebarns föräldrar har angående småbarns hälsa och välbefinnande, med fokus på fysisk aktivitet/lek, för att främja hälsa.Vidare var syftet att belysa hinder och möjligheter som föräldrarna uppleveravseende fysisk aktivitet för små barn. Material och metod: Huvudstudien utgjordesutav två fokusgruppsintervjuer med åtta föräldrar till barn i förskoleålder.Intervjutexterna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatetutmynnande i två huvudkategorier och tre subkategorier. Huvudkategoriernavar;”barns hälsa och välbefinnande – skilda saker” och”hitta balans för att främjahälsa och välbefinnande”. Subkategorierna var; ”balans mellan olika miljöer/arenor”,”balans mellan fri och organiserad aktivitet och vila och ”balans mellan olikasansvar”. Slutsats: Föräldrarna uttryckte att mycket handlar om”balans”. Studienbelyser föräldrarnas ständiga ”kamp” mellan olika krav och ansvar samt att fåvardagen att gå ihop med alla måsten. Att hjälpa/vägleda föräldrarna till att hitta enbalans i vardagen skulle kunna ses som en hälsofrämjande och preventiv insatsäven för barnens hälsa.
Tilldelningsdatum | 2011-juni-29 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ingemar Andersson (Handledare), Albert Westergren (Handledare) & Göran Ejlertsson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Folkhälsopedagogiskt program
Högskolepoäng
- 22,5 hp
Nationell ämneskategori
- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)
- Övrig annan samhällsvetenskap (50999)
Nyckelord
- balans
- barn
- fysisk aktivitet
- hälsa
- lek
- trygghet och välbefinnande