Barns perspektiv på genus
: Att lyssna till barns berättande

  • Madeleine Lexenius
  • Märta Lindberg

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med den här studien är att synliggöra och bidra med barns perspektiv på genus. Utifrån syftet besvaras forskningsfrågan “Vilka kön och genuskonstruktioner ger barn i förskolan uttryck för i mötet med dockor?”. För att på ett så rättvist sätt som möjligt försöka presentera ett barns perspektiv gör studiens metoddel avstamp i Åberg och Lenz Taguchi (2021) lyssnandets pedagogik som är ett pedagogiskt förhållningssätt för att förstå barn. Lyssnandets pedagogik innebär i korta drag att pedagogen lyssnar på barns frågor främst för att förstå barnets tankar och perspektiv och inte för att ge barnet ett svar. I denna studie valde vi som insamlingsmetod att observera och föra ostrukturerade intervjuer med barn i mindre grupper. Barnen tilldelades stereotypa dockor och genuskodade dockkläder för att skapa en situation där barn kan uttrycka sina tankar och förståelser kring ämnet genus. I den teoretiska delen förklaras Zimmerman (2021) beskrivning av tre perspektiv på kön (biologiskt, socialt och mentalt kön). Vidare presenteras Elwin-Novack och Thomsson (2012) begrepp göra kön och slutligen förklaras begreppet cisnormativitet från RFSL (2015). Samtliga teoretiska ståndpunkter används för att analysera det barnen ger uttryck för. Resultatet visar att barn har en stor förståelse för hur de uppfattar och konstruerar kön utifrån den kultur och de könsnormer som genomsyrar vårt samhälle.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAdam Droppe (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • kön
  • genus
  • förskola
  • barns perspektiv
  • göra kön

Citera det här

'