Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare i fritidshemmet uppfattar hur elever i behov av särskilt stöd görs delaktiga i fritidshemmet. Examensarbetet söker svar på hur lärare i fritidshemmet resonerar kring delaktighet i fritidshemmet för de elever som anses vara i behov av särskilt stöd, vilka strategier lärarna i fritidshemmet anser fungerar för att öka delaktigheten i fritidshemmets verksamhet samt vilka hinder i verksamheten lärare i fritidshem anser finnas gällande det inkluderande arbetet. Forskningsansatsen är kvalitativ där vi genomfört sex intervjuer med utbildade lärare i fritidshemmet från olika skolor. För att kunna analysera vår studie har vi utgått från våra två teoretiska utgångspunkter: ett kategoriskt respektive ett relationellt perspektiv. Vårt resultat indikerar att de intervjuade lärarna att det finns hinder för att göra samtliga elever delaktiga i fritidshemmets verksamhet och dessa hinder är stora elevgrupper. I analysen framgår även att lärmiljöns struktur har inverkan på elevers delaktighet i fritidshemmet.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Barn i behov av särskilt stöd
- delaktighet
- fritidshem
- fritidspedagog
- specialpedagogik
”Behovet sitter ju i hela dagen inte bara under skoltid”: En intervjustudie om elever i behov av särskilt stöd och hur lärare i fritidshem talar om deras delaktighet i fritidshemmet
Nilsson, P. (Författare), Sjöstedt, M. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå