”Behovet sitter ju i hela dagen inte bara under skoltid”
: En intervjustudie om elever i behov av särskilt stöd och hur lärare i fritidshem talar om deras delaktighet i fritidshemmet

  • Pernilla Nilsson
  • MIchaela Sjöstedt

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare i fritidshemmet uppfattar hur elever i behov av särskilt stöd görs delaktiga i fritidshemmet. Examensarbetet söker svar på hur lärare i fritidshemmet resonerar kring delaktighet i fritidshemmet för de elever som anses vara i behov av särskilt stöd, vilka strategier lärarna i fritidshemmet anser fungerar för att öka delaktigheten i fritidshemmets verksamhet samt vilka hinder i verksamheten lärare i fritidshem anser finnas gällande det inkluderande arbetet. Forskningsansatsen är kvalitativ där vi genomfört sex intervjuer med utbildade lärare i fritidshemmet från olika skolor. För att kunna analysera vår studie har vi utgått från våra två teoretiska utgångspunkter: ett kategoriskt respektive ett relationellt perspektiv. Vårt resultat indikerar att de intervjuade lärarna att det finns hinder för att göra samtliga elever delaktiga i fritidshemmets verksamhet och dessa hinder är stora elevgrupper. I analysen framgår även att lärmiljöns struktur har inverkan på elevers delaktighet i fritidshemmet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareMattias Nilsson Sjöberg (Handledare), Christoffer Dahl (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Barn i behov av särskilt stöd
  • delaktighet
  • fritidshem
  • fritidspedagog
  • specialpedagogik

Citera det här

'