Bevarande av nutida kulturarv
: En fallstudie av Hasse & Tage-museet i Tomelilla

  • Rickard Persson

    Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

    Abstract

    Abstract

    Kultursektorn omsatte endast cirka fem procent av Sveriges totala turistnäring år 2006. Det

    tyder på en smal skara besökare samt att det finns en stor konkurrens mot andra sektorer

    inom turistnäringen. Samtidigt är denna siffra något missvisande vad gäller besökarantal då

    många kulturarv är gratis att besöka.

    Utefter detta har jag utgått efter en induktiv arbetsmetod där jag har valt att studera ett

    specifikt ting, i detta fall Hasse & Tage-museet, för att därefter komma fram till en slutsats

    som kanske även kan gälla i allmänhet för andra kulturarv. Jag har kommit fram till mina

    slutsatser genom intervjuer och kvalitativa enkäter för att därefter bearbeta det insamlade

    materialet tillsammans med de bakgrundsfakta jag har använt mig av.

    Syftet med undersökningen var att undersöka om Hasse & Tage-museet med verksamhet kan

    betraktas som ett kulturarv och (i så fall) hur kan museet arbeta för att leva vidare och föra

    kulturarvet vidare till framtida generationer. Uppsatsen syftar även till att något belysa

    museets lokalisering till Tomelilla och dess roll för turismen i Tomelilla.

    Resultatet visade att Hasse & Tage-museet definitivt är ett kulturarv då deras verk har

    påverkat generationer av svenskar och är betydelsefullt för så många än idag. Museet måste

    arbeta aktivt för att få kulturarvet att leva vidare till nästa generation. Genom att endast vakta

    ett arkiv kommer arvet att dö ut förr eller senare vilket representanterna för museet inte är

    intresserade av. De arbetar mot att få en levande miljö kring museet, som ska vara själva

    hjärtat i verksamheten. Genom att anordna olika arrangemang hoppas de kunna nå ut till en

    bredare publik vilket hjälper till att utveckla verksamheten och föra Hasse och Tages verk

    vidare i framtiden.

    Tilldelningsdatum2012-juni-13
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKaj Ojanen (Handledare)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Kurser och ämnen

    • Geografi

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Kulturgeografi (50701)

    Citera det här

    '