Abstract
Tyngdpunkten i uppsatsen ligger i att lyfta fram bildspråket och vikten av denna i elevers kommunikation. I teoridelen framhävs bildens betydelse för elevers kommunikationsutveckling. Undersökningsgruppen bestod av 3 fritidspedagoger, en förskolelärare samt en grundskolelärare. En kvalitativ forskningsmetod har använts. Arbetets innehåll är koncentrerat till skolår F-2. Uppsatsen ger en fördjupad förståelse för bilden som verktyg inom den pedagogiska verksamheten samt hur arbetet med bilden som kommunikationsmedel kan användas i undervisning. Uppsatsen behandlar den av eleven producerade bilden samt den redan färdiga bilden såsom vykort, reklam, bilder på datorn, bilder i läroböcker, affischer och så vidare. Resultat av undersökningar visar att det finns behov av att lyfta bildens roll i den pedagogiska praktiken och teorin om bilden som verktyg.
Tilldelningsdatum | 2006-mars-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)