Abstract
Syftet med denna kvalitativa studie är att skapa en djupare förståelse kring hur förskollärare beskriver sin syn på bildskapande samt vilka möjligheter de ger barnen att erövra kunskaper kring bildskapande. I inledningen beskrivs vikten av att göra bildskapande till ett prioriterat område, där de didaktiska frågeställningarna lyfts och att undervisningen får ett syfte.En studie där kvalitativ metod används och sex förskollärare intervjuas. De valda frågeställningarna till studien är: hur förskollärare beskriver sin syn på bildskapande i förskolan och hur förskollärare beskriver sin roll i undervisningen kring bildskapande.
I resultatet framkommer det att förskollärarna ser bildskapande som en del i att lära om något annat och inte som ett rent ämne. Förskollärarna talar om hur det både är en upplevelse och en utforskande process för de yngre barnen samtidigt som det är ett sätt för de äldre barnen att uttrycka tankar och känslor. Förskollärarna i studien uppfattar bildskapandet mer som en process än för den färdiga produkten.
I resultatet framkommer det även att förskollärarna ser sig som den som ska vägleda och stötta barnen till nya kunskaper och erfarenheter. De menar även att miljön har en stor betydelse och den behöver vara både tillgänglig och tillåtande. Till sist så ser författarna att bildskapande är något som förskollärarna arbetar med men att utbud, material och tillgängliga lokaler skiljer sig mellan förskolorna där de intervjuade förskollärarna arbetar på.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Josefin Zetterberg (Handledare), Kristina Lund (Bedömande lärare), Hilma Holm (Examinator) & Elisabeth Porath Sjöö (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- bildskapande
- skapande
- förskollärare
- lärarroll
- undervisning
- sociokulturellt perspektiv