Föreliggande examensarbete utgör en kvalitativ småskalig forskningsstudie om hur fritidslärare uppfattar de fördelar och utmaningar som finns kring bildstöd inom ramen för fritidshemmets verksamhet samt vilka didaktiska val de beskriver att de ställs inför i arbetet med bildstöd. Vald teoretiskt perspektiv är deskriptiv didaktisk teori, detta för att stötta i kartläggningen av valda forskningsfråga. Samlad forskning om bildstöd i relation till språkutveckling, literacy, förskolan och fritidshemmet presenteras. Semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare på tre olika fritidshem har genomförts. Intervjuerna transkriberades och analyserades tematiskt. Vårt resultat visar att alla intervjuade fritidslärare säger sig använda bildstöd i det pedagogiska arbetet och att det generellt används på ett mer universellt plan, vilket innebär att det är tillgängligt för alla elever i fritidshemmet. Bildstödets funktion enligt respondenterna är ökad förståelse för elever i aktiviteter, vid organisering av material och vid olika materials eller platsers funktion. Respondenterna menar att användningen av bildstöd leder till ökad trygghet, förståelse och ansvarstagande hos eleverna. Det som framkom av studien är att bildstöd används av alla deltagande fritidslärare i fritidshemmet utifrån en variation av syften.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- anpassningar
- fritidshem
- bildstöd
- didaktisk teori
- hjälpmedel
- visuellt stöd
Bildstöd i fritidshemmet: En kvalitativ studie om fritidslärares didaktiska val och uppfattningar om bildstöd
Hamrin, J. (Författare), Östlund, S. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå