Bildstöd och läsförståelse
: Lärares användning och upplevelser av bildstöd i svenskundervisningen i åk 1–3

  • Ida Olofsson
  • Gabi Selinder

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Denna intervjustudie syftar till att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar med bildstöd i sin undervisning för att stötta elever i läs- och skrivsvårigheter, samt att identifiera de utmaningar och möjligheter lärarna möter i användningen av bildstöd. Studien genomfördes genom 3 semistrukturerade intervjuer av verksamma lärare i årskurs 1–3, och analyseras genom det sociokulturella lärperspektivet samt teorin om stimulusekvivalens. Resultatet visar att det finns stora möjligheter i att komplettera undervisningen med bildstöd för att eleverna ska uppnå god inlärning. Resultat som påträffats i tidigare forskning stödjer det resultat som uppkommit i denna studie. Den stora utmaningen resultatet visar är att få tiden att räcka till för lärarna vid skapandet och anpassningarna av arbetsmaterial.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareJonas Asklund (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • bildstöd
  • läsförståelse
  • läs- och skrivsvårigheter
  • sociokulturellt lärperspektiv
  • årskurs 1–3

Citera det här

'