Denna intervjustudie syftar till att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar med bildstöd i sin undervisning för att stötta elever i läs- och skrivsvårigheter, samt att identifiera de utmaningar och möjligheter lärarna möter i användningen av bildstöd. Studien genomfördes genom 3 semistrukturerade intervjuer av verksamma lärare i årskurs 1–3, och analyseras genom det sociokulturella lärperspektivet samt teorin om stimulusekvivalens. Resultatet visar att det finns stora möjligheter i att komplettera undervisningen med bildstöd för att eleverna ska uppnå god inlärning. Resultat som påträffats i tidigare forskning stödjer det resultat som uppkommit i denna studie. Den stora utmaningen resultatet visar är att få tiden att räcka till för lärarna vid skapandet och anpassningarna av arbetsmaterial.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Jonas Asklund (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- Pedagogiskt arbete (50304)
- bildstöd
- läsförståelse
- läs- och skrivsvårigheter
- sociokulturellt lärperspektiv
- årskurs 1–3
Bildstöd och läsförståelse: Lärares användning och upplevelser av bildstöd i svenskundervisningen i åk 1–3
Olofsson, I. (Författare), Selinder, G. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå