Abstract
Skolan ska förmedla och förankra respekt för de grundläggande demokratiska värderingar som samhället vilar på. Lärare arbetar i möjlig mån för att implementera detta i elevernas vardag och undervisning, även om det är enkomplex uppgift. Trots att demokratiuppdraget ska genomsyra hela skolans arena har forskning visat på att lärare har svårt att förklara demokratiuppdraget i förhållande till undervisningen. Forskningsresultat visar även på att det är svårt att veta vad elever tar med sig från undervisningen men att risken är värd att ta. Att samtala om skönlitteratur är en didaktisk aktivitet som kan hjälpa elever att öka sin litterära kompetens och utveckla sin föreställningsvärld. När elever utbyter
tankar och känslor genom boksamtal kan de även utveckla en inlevelseförmåga och förstå andra kamraters perspektiv vilket kan ses som en grundläggande och
väsentlig del av demokratin. Syftet med studien är att undersöka lärares tolkning
av skolans demokratiuppdrag, och deras uppfattning av hur boksamtal kan
användas för att implementera demokratiuppdraget i undervisningen.
Lärarperspektivet är en viktig aspekt i studien eftersom de står undervisningen
och elevernas utveckling närmst.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Peter Gustavsson (Handledare), Staffan Stranne (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Demokratiuppdraget
- litteratursamtal
- boksamtal
- skönlitteratur
- svenskundervisning
- föreställningsvärldar