Syftet med studien är att undersöka varför utbildade lärare i fritidshem väljer bort att arbeta i fritidshem och istället väljer att arbeta i den obligatoriska skolan. Tidigare studier lyfter fram svårigheten lärare i fritidshem har att finna sin roll under skolsamverkan men även fördelar och svårigheter med att kombinera två yrkesroller; lärare i fritidshem och ämneslärare. I studien undersöker jag vilka faktorer som är avgörande när lärare i fritidshem väljer bort arbetet i fritidshemmet. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är utbildade lärare i fritidshem med olika lång arbetslivserfarenhet av att arbeta i fritidshem. Intervjuerna har strukturerats och analyserats med fenomenologisk ansats. Resultatet av studien visar att det framförallt är tre olika faktorer som är avgörande för deras val att lämna arbetet i fritidshemmet; rollen under skolsamverkan, skolifiering av fritidshemmet och fritidshemmets dåliga förutsättningar för att bedriva en kvalitativ verksamhet. I diskussionen lyfts den komplexa rollen som lärare i fritidshem har och att det är en profession som har en splittrad roll i en verksamhet där fritidshemmet ofta är nedprioriterat gentemot den obligatoriska skolan.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- fritidshem
- skola
- lärare i fritidshem
- yrkesroll
- profession
- skolsamverkan
Byta fritidshem mot skola: En intervjustudie bland lärare i fritidshem
Masko Hanski, A. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå