Byta fritidshem mot skola
: En intervjustudie bland lärare i fritidshem

  • Anna Masko Hanski

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med studien är att undersöka varför utbildade lärare i fritidshem väljer bort att arbeta i fritidshem och istället väljer att arbeta i den obligatoriska skolan. Tidigare studier lyfter fram svårigheten lärare i fritidshem har att finna sin roll under skolsamverkan men även fördelar och svårigheter med att kombinera två yrkesroller; lärare i fritidshem och ämneslärare. I studien undersöker jag vilka faktorer som är avgörande när lärare i fritidshem väljer bort arbetet i fritidshemmet. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är utbildade lärare i fritidshem med olika lång arbetslivserfarenhet av att arbeta i fritidshem. Intervjuerna har strukturerats och analyserats med fenomenologisk ansats. Resultatet av studien visar att det framförallt är tre olika faktorer som är avgörande för deras val att lämna arbetet i fritidshemmet; rollen under skolsamverkan, skolifiering av fritidshemmet och fritidshemmets dåliga förutsättningar för att bedriva en kvalitativ verksamhet. I diskussionen lyfts den komplexa rollen som lärare i fritidshem har och att det är en profession som har en splittrad roll i en verksamhet där fritidshemmet ofta är nedprioriterat gentemot den obligatoriska skolan.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAnn-Christin Sollerhed (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • fritidshem
  • skola
  • lärare i fritidshem
  • yrkesroll
  • profession
  • skolsamverkan

Citera det här

'