Abstract
Abstract
Syftet med studien är att få fördjupad kunskap i elevers användande av skriftspråket och hur ny teknik gör det möjligt att vidga språket. Studien är kvalitativ och är en jämförelse av elevers uppsatser i de nationella proven i svenska 1999 och 2010. Vi har sökt efter likheter och skillnader i 44 uppsatser, samt kategoriserat och analyserat olika delar av chatt- och SMSspråket. Detta resultat har vi sedan redovisat i löpande text, med citat ifrån elevernas texter för att öka förståelsen hos läsaren samt sätta in orden i en kontext. Resultatet av undersökningen visar att det fanns spår av chatt- och SMSspråk redan 1999 men att i vissa hänseenden skiljer det sig från de spår vi kan finna i 2010 års texter. Eleverna klarar bra att skilja sitt vardagsspråk, det vill säga det språk de använder på fritiden när de chattar och skickar SMS från det språk de använder i skolan när de skriver formella texter som till exempel nationella prov.
Tilldelningsdatum | 2010-juli-23 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Liedtke Joachim (Handledare) & Ann-Elise Persson (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nyckelord
- chatt
- chattspråk
- datoranvändning
- elevtexter
- mobiltelefoner
- smileys
- sms
- smsspråk