Chatt- och SMSspråk
: En jämförelse av hur elevtexter påverkas av chatt- och SMSspråk i de nationella proven i svenska 1999 och 2010 för elever i år 9

  • Jenny Bengtsson
  • Filippa Hallén Lindgren

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Abstract

    Syftet med studien är att få fördjupad kunskap i elevers användande av skriftspråket och hur ny teknik gör det möjligt att vidga språket. Studien är kvalitativ och är en jämförelse av elevers uppsatser i de nationella proven i svenska 1999 och 2010. Vi har sökt efter likheter och skillnader i 44 uppsatser, samt kategoriserat och analyserat olika delar av chatt- och SMSspråket. Detta resultat har vi sedan redovisat i löpande text, med citat ifrån elevernas texter för att öka förståelsen hos läsaren samt sätta in orden i en kontext. Resultatet av undersökningen visar att det fanns spår av chatt- och SMSspråk redan 1999 men att i vissa hänseenden skiljer det sig från de spår vi kan finna i 2010 års texter. Eleverna klarar bra att skilja sitt vardagsspråk, det vill säga det språk de använder på fritiden när de chattar och skickar SMS från det språk de använder i skolan när de skriver formella texter som till exempel nationella prov.

    Tilldelningsdatum2010-juli-23
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLiedtke Joachim (Handledare) & Ann-Elise Persson (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nyckelord

    • chatt
    • chattspråk
    • datoranvändning
    • elevtexter
    • mobiltelefoner
    • smileys
    • sms
    • smsspråk

    Citera det här

    '