Cui bono? En studie av motiverandet av ett historieämne

  • Mattias Lindberg

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Uppsatsen syfte är att undersöka motiveringar till varför man skall läsa historia i skolan. Forskare och filosofers argument ställs emot de syften som finns angivna i svenska skolans läroplaner. Tidigare läroplaner har också studerats, men fokus ligger på de nuvarande. Till hjälp i analysen har historikern Thorsten Nyboms teori om kulturvetenskapernas nytta använts.

    I detta arbete framträder en viktig skillnad mellan de motiveringar historikerna ger och de som finns i läroplanerna. Genomgående kan man kategorisera syftena beskrivna i kursplanerna som varande av idealistisk och pragmatisk karaktär medan forskarna försöker lägga sina motiv på en emanicipatorisk nivå.

    Tilldelningsdatum2007-jan.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '