Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur förskolebarns sociala samspel och kommunikation ser ut när barn använder sig av datorplattan.
Litteraturen omfattar forskning om att barn samspelar på olika sätt hela tiden under användandet av datorplatta och dator i förskola och skola. Forskning visar att samspel ger uppmaning till samarbete, samtal och lek.
Resultatet i studien visar att samtliga barn använder verbalt samspel när de använder datorplattan. De barn som sitter tillsammans med datorplattan har ett samspel och kommunikation som sker i olika former.
Tilldelningsdatum | 2015-okt.-15 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Elisabet Radeklev (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- förskola
- datorplatta
- barn
- samspel
- samtal
- kommunikation
- språkutveckling