Studiens syfte är att ge kunskaper om hur lärare i fritidshemmet berättar att de arbetar med olika strategier med tysta barn och varför de använder just dessa strategier. Studien utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och där lärare i fritidshemmet från olika skolor i olika kommuner har deltagit. Studien tar sin utgångspunkt i det didaktiska perspektivet för analys av resultatet från empirin. Studien visar att vikten av rutiner, trygghet och närvaro är de komponenter som ligger till grund för att tysta barn ska delta i fritidshemmets aktiviteter samt att tysta barn ska utmanas i långsam takt. Trygghet uppnår tysta barn genom att lärare bygger relationer till dem samt att lärare tar hjälp av det tysta barnets vänner och föräldrar. Strategierna som identifierats i studien visar på att det inte krävs mycket planering eller tid för att de ska bli lyckade. Studien visar dock att lärare ändå begränsas i sitt arbete med tysta barn på grund av för lite personal och för stora barngrupper i fritidshemmet.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Göran Roos (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- tyst
- blyg
- osynlig
- didaktiska perspektivet
- delaktighet
De osynliga barnen: Lärares syn på strategier för att stärka tysta barn i fritidshem
Alvstjärna, P. (Författare), Charlesson, S. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Kandidatexamen