Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för lärarens perspektiv angående särskild begåvning i matematikundervisningen. Studiens fokus inbegriper lärare som undervisar i matematik för elever i årskurs 4–6 gällande deras uppfattning av elever med särskild begåvning. För att undersöka detta använde vi intervjuer och en tematisk analys. För vår definition av särskild begåvning använde vi Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT). Angående lärarnas uppfattning av särskild begåvning fann vi att lärarna har en ytlig och olikartad syn på vad särskild begåvning är. Samt att särskild begåvning främst är något medfött och inneboende hos individen. Lärarna upplevde särskild begåvning som viktigt att uppmärksamma i verksamheten men att detta oftast inte prioriterades. Vi fann även att lärarna inte upplever sig ha förutsättningarna att tillgodose särskilt begåvade elever i sin undervisning. Detta kan enligt de olika lärarna bero på många olika faktorer såsom klassrumsklimat, hemmets syn på skola och utbildning, lärarnas ämneskompetens och erfarenhet av särskilt begåvade elever. Vi anser att vårt viktigaste fynd i studien är att skolverksamheten behöver utbildning om särskild begåvning och verktyg för att identifiera och tillgodose dessa elevers behov, så att dessa elever inte glöms bort.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- särskild begåvning
- lärarperspektiv
- matematik
- undervisning
- årskurs 4-6
De som ofta glöms bort: En studie om lärares uppfattning av särskilt begåvade elever i matematik
Hörstedt, L. (Författare), Winberg, S. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå