Demokrati i förskoleklass
: - En studie om hur förskollärare kan förhålla sig till demokrati i förskoleklassens verksamhet och hur demokrati kan synliggöras för barnen

  • Sara Olsson
  • Sumaj Vjollca

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Denna studie syftar att få kunskap om hur demokrati kan se ut i olika förskoleklasser.

    Eftersom demokrati är ett brett område har vi valt att avgränsa begreppet till utbildning

    och samhälle.

    I vår undersökning har vi utgått ifrån teoretikern Johan Dewey som lyfter demokratins

    roll i undervisningen och i dagens samhälle.

    Undersökning utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervjuer och observationer.

    Vi har intervjuat åtta förskollärare som arbetar i olika förskoleklasser i samma kommun.

    Intervjuerna och observationerna har gått ut på att få en bredare bild av hur förskollärarna

    ser, förhåller sig och arbetar med demokrati i verksamheten tillsammans med barnen.

    Resultatet visar att förskollärarna i vår studie har en viss förståelse kring begreppet

    Demokrati, däremot tycker dem att det är ett väldigt stort och avancerat begrepp som

    innefattar många olika faktorer. I resultatet framkommer det att man inte samtalar om

    begreppet demokrati med barnen i förskoleklasserna utan förskollärarna agerar till viss

    del demokratiskt utan att reflektera över det. Deras synsätt kring demokrati är att

    involvera barnen i verksamheten, så att barnen känner sig viktiga och delaktiga i sin

    vardag, men i den praktiska verksamheten är det lätt att man glömmer bort de teoretiska

    aspekterna.

    Tilldelningsdatum2015-sep.-28
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnna Linge (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • delaktighet
    • demokrati
    • förhållningssätt
    • förskollärare
    • inflytande
    • samhälle
    • synsätt

    Citera det här

    '