Abstract
Denna studie syftar att få kunskap om hur demokrati kan se ut i olika förskoleklasser.
Eftersom demokrati är ett brett område har vi valt att avgränsa begreppet till utbildning
och samhälle.
I vår undersökning har vi utgått ifrån teoretikern Johan Dewey som lyfter demokratins
roll i undervisningen och i dagens samhälle.
Undersökning utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervjuer och observationer.
Vi har intervjuat åtta förskollärare som arbetar i olika förskoleklasser i samma kommun.
Intervjuerna och observationerna har gått ut på att få en bredare bild av hur förskollärarna
ser, förhåller sig och arbetar med demokrati i verksamheten tillsammans med barnen.
Resultatet visar att förskollärarna i vår studie har en viss förståelse kring begreppet
Demokrati, däremot tycker dem att det är ett väldigt stort och avancerat begrepp som
innefattar många olika faktorer. I resultatet framkommer det att man inte samtalar om
begreppet demokrati med barnen i förskoleklasserna utan förskollärarna agerar till viss
del demokratiskt utan att reflektera över det. Deras synsätt kring demokrati är att
involvera barnen i verksamheten, så att barnen känner sig viktiga och delaktiga i sin
vardag, men i den praktiska verksamheten är det lätt att man glömmer bort de teoretiska
aspekterna.
Tilldelningsdatum | 2015-sep.-28 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Anna Linge (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- delaktighet
- demokrati
- förhållningssätt
- förskollärare
- inflytande
- samhälle
- synsätt