“Demokratins vägvisare eller marknadens marionett?”
: Studie om samhällskunskapslärares arbete inom skärningspunkten mellan demokratisk medborgarfostran och individualiseringens marknadskrafter

  • Filip Borkvall

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Följande examensarbete undersöker samhällskunskapslärares roll i
skärningspunkten mellan demokratisk medborgarfostran och marknadsdriven
individualisering i det senmoderna samhället. Genom en kvalitativ analys
utforskas hur lärare navigerar de motstridiga kraven att främja demokratiska
värderingar och uppfylla mätbara resultat i en alltmer marknadsorienterad
utbildningsmiljö. Med teoretiska ramverk från modern och senmodern
samhällsteori undersöker studien förändringarna i pedagogiska praktiker och
konsekvenserna för medborgarutbildningen. Resultaten belyser spänningarna
mellan kollektiva ideal och individualistiska tillvägagångssätt och illustrerar de
utmaningar som lärare möter i att främja kritiskt tänkande och etiskt beteende
under pressen av prestationsmätningar. Forskningen understryker behovet av en balanserad metod som integrerar både demokratisk medborgarfostran och
realiteterna i ett kommodifierat utbildningslandskap.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledarePeter Gustavsson (Handledare) & Lars Andersson Hult (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Medborgarfostran
  • Samhällskunskapslärare
  • Modern samhällsteori
  • Senmodern samhällsteori

Citera det här

'