Den goda läraren - Ur ett elevperspektiv

  • Sara Markström
  • Kristina Johansson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Abstract

    Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som utmärker den goda läraren enligt

    gymnasieelever. Utifrån syftet har vi i litteraturen satt fokus på att definiera den

    goda läraren ur ett lärar- respektive elevperspektiv. Dessutom har vi i teorin lyft

    lärarens ämneskunskap, ledarroll samt relationen mellan lärare och elever. För att få

    svar på uppsatsens syfte valde vi att genomföra tre fokusgruppsintervjuer med

    gymnasieelever för att få reda på vad de tycker kännetecknar en god lärare. Efter att

    vi bearbetat resultatet och ställt det mot litteraturen kunde vi urskilja att den goda

    läraren är någon som tar ledarrollen, är bestämd, är rättvis, har god ämneskunskap,

    har intresse och engagemang för ämne och yrke samt skapar en god relation med

    eleverna. Detta sammanfattas med ömsesidig respekt mellan läraren och eleven.

    Ämnesord:

    God lärare, ämneskunskap, ledarroll, relation, respekt

    Tilldelningsdatum2008-jan.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '