Studien syftar till att undersöka vilka uppfattningar grundlärare i fritidshem har om sina dubbla uppdrag för den fritidshemspedagogiska undervisningen och det praktisk-estetiska ämnet. Genom frågeställningen kopplat till utmaningar och fördelar användes semistrukturerade intervjuer som en kvalitativ ansats. Analys av insamlingsdata utgick från sjustegsmetoden ur en fenomenografisk ansats för att hitta variationer i likheter och skillnader som skulle ge stöd för kategorierna utifrån de uppfattningar som gavs vid sex intervjutillfällen. Resultatkategorierna mynnades ut i “komplexitet”, “erfarenhet”, “relationer” och “förutsättningar”. Resultaten i studien visar på komplexiteten att bedriva dubbla uppdrag i två skilda verksamheter, där balans mellan planering och prioritering skapar olika förutsättningar för lärare i fritidshem att bedriva sina dubbla uppdrag.
Tilldelningsdatum | 2023-maj |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Christian Andersson (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Dubbla uppdrag
- lärare i fritidshem
- fritidshem
- praktiskt-estetiska ämnen
- uppfattningar
- komplexitet
- fenomenografi
Den komplexa professionen...: En fenomenografisk studie om lärare i fritidshems uppfattningar om att ha dubbla uppdrag
Jensen, A. (Författare), Yrvenstam, J. (Författare). 2023-maj
Examensarbete: Kandidatexamen