Den levande matematiken
: En studie om hur lärare arbetar och anser sig uppfylla kraven för att göra matematiken till ett kreativt, kommunikativ samt ett vardagligt ämne.

  • Lina Nilsson
  • Carolina Suomenniemi

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    I denna uppsats får läsaren ta del av hur dagens lärare arbetar för att uppnå kraven i den relativt nya läroplanen Lgr11. Syftet med undersökningen är att ta reda på om, eller hur, lärare idag gör för att matematikundervisning i årskurs fyra, fem och sex ska vara kreativ, kommunikativ samt återfinnas i vardagen. Detta gjordes genom en kvalitativ studie genom intervjuer med fem verksamma lärare i årskurs fyra till sex. Huvudresultatet i vår undersökning kan sammanfattas till att färsk kunskap, och rätt kunskap är A och O vid matematikundervisning.

    Tilldelningsdatum2013-feb.-22
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnn-Charlotte Lindner (Handledare) & Örjan Hansson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Didaktik (50302)

    Nyckelord

    • matematik
    • kreativ matematik
    • kommunikativ matematik
    • vardaglig matematik

    Citera det här

    '