Abstract
I denna uppsats får läsaren ta del av hur dagens lärare arbetar för att uppnå kraven i den relativt nya läroplanen Lgr11. Syftet med undersökningen är att ta reda på om, eller hur, lärare idag gör för att matematikundervisning i årskurs fyra, fem och sex ska vara kreativ, kommunikativ samt återfinnas i vardagen. Detta gjordes genom en kvalitativ studie genom intervjuer med fem verksamma lärare i årskurs fyra till sex. Huvudresultatet i vår undersökning kan sammanfattas till att färsk kunskap, och rätt kunskap är A och O vid matematikundervisning.
Tilldelningsdatum | 2013-feb.-22 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ann-Charlotte Lindner (Handledare) & Örjan Hansson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- matematik
- kreativ matematik
- kommunikativ matematik
- vardaglig matematik