När allt fler offentliga tjänster erbjuds och utförs digitalt blir digital inkludering en fråga om demokratiska rättigheter. Många äldre uttrycker osäkerhet gentemot offentliga e-tjänster, i synnerlighet e-legitimationen BankID vilket exkluderar dem från samhällsviktiga tjänster och ökar risken att hamna i digitalt utanförskap. Med en kvalitativ ansats har studien genom konceptdriven designforskning utformat ett designkoncept med utgångspunkt i följande frågeställningar: Hur kan scrollytelling i kombination med normkritiska perspektiv tillämpas för att främja digital inkludering av äldre? Hur kan en digital guide designas för att öka förståelsen för BankID avseende äldre över 76 år? Med en kombination av undersökningsmetoderna: co-design workshop, frågeformulär och fokusgruppsintervjuer omsattes utvalda teorier för att generera, kritisera och revidera designkonceptet tillsammans med 30 respondenter. Resultatet visar att äldre uttrycker ett behov av ökad förståelse för BankID för att känna större självständighet och trygghet. Studiens slutsats presenterar tre designriktlinjer för digital inkludering av äldre: visualisering av scrollytelling i videoformat, anpassning av designmetoder utifrån normkritiska perspektiv, definiering av digital inkludering på flera nivåer.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Jenny Folkesson (Handledare) & Martin Wetterstrand (Examinator) |
---|
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (50804)
- scrollytelling
- normkritiska perspektiv
- digital inkludering
- digitalt utanförskap
- BankID
- äldre
- förståelse
Design för digital inkludering: Designriktlinjer som främjar digital inkludering av äldre över 76 år
Nasimbwa, E. (Författare), Sundberg, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen