Abstract
Författarnas egna erfarenheter av språkutveckling i förskolan är att det i många fall främst kopplas till inomhusmiljön, samt att kommunikation skapar grundläggande förutsättningar för barn att utveckla sitt språk. Genom att koppla ett språkutvecklande arbetssätt även till utomhusmiljön, kan förskollärarens närvaro och intentioner även där bli avgörande för barnens språkliga lärande. Syftet med denna studie var därför att undersöka hur förskollärare uttrycker sin syn på att arbeta språkutvecklande i förskolans utemiljö, för att på så sätt uppnå den stimulerande och varierande miljö som läroplanen (Skolverket, 2018) beskriver.Frågor som denna studie besvarar rör bland annat förskollärares syn på att arbeta med språkutveckling i utemiljön samt vad de har berättat om hur tillgängligt material används språkutvecklande. Denna kvalitativa studie har sin grund i utvecklingspedagogiken samt relevant tidigare forskning inom språkutveckling, förskollärarens roll, utemiljö och lek. Insamlingen av data genomfördes på fyra förskolor genom observationer av utemiljön, samt intervjuer av nio förskollärare.
Resultaten i denna studie visade att begreppet språkutveckling handlar om att använda olika uttryckssätt samt att utveckla förståelse för språkets uppbyggnad. Att arbeta med språkutveckling i förskolans utemiljö var något förskollärarna såg som viktigt och utmanande. Resultaten visade också att språkutveckling finns med som en del i vardagen genom att förskollärare är närvarande och medvetna i barnens lek och lärande i utemiljön, exempelvis i lek med sandleksaker eller då barnen gungar.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Hilma Holm (Handledare), Elisabeth Porath Sjöö (Bedömande lärare) & Elisabeth Porath Sjöö (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)