"Det är en tolkningsfråga helt enkelt"
: en kvalitativ studie av lärares syn på anpassningen inför de nationella i svenska

  • Jennie Bengtsson
  • Josefin Stuhre

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

De nationella proven i svenska omfattar olika riktlinjer om vilka anpassningar som är tillåtna. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar om Skolverkets riktlinjer som finns gällande anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter inför de nationella proven i svenska för årskurs 3. Det empiriska materialet har inhämtats via intervjuer med fem lärare i grundskolans tidigare år. Intervjuerna utfördes på tre olika skolor och i två olika kommuner. Ramfaktorteorin hjälper oss att förstå villkoren bakom de intervjuade lärarnas beslut om anpassningar för elever inför de nationella proven. Studiens resultat påvisar att majoriteten av respondenterna har svårigheter att tolka de nuvarande riktlinjerna. Respondenterna efterfrågar förändringar som kan ha en positiv inverkan för elever i läs- och skrivsvårigheter. Samtliga respondenter uttrycker att det finns andra omständigheter, till exempel lokaler, ekonomi, tillgång till specialpedagog, kollegial samverkan och Skolverkets riktlinjer som påverkar arbetet inför de nationella proven. Samtliga respondenter befarar att genomförandet av de nationella proven medför negativa konsekvenser för de elever som inte tillåts att använda sina vanliga hjälpmedel.

Tilldelningsdatum2020-juni-09
OriginalspråkSvenska
HandledareJonas Asklund (Handledare) & Eva Borgfeldt (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)
  • Pedagogik (50301)
  • Didaktik (50302)
  • Lärande (50303) [SSIF2011]

Nyckelord

  • läs- och skrivsvårigheter
  • anpassningar
  • nationella prov
  • hjälpmedel
  • riktlinjer
  • specialpedagogik

Citera det här

'