Det svenska samhället har blivit alltmer segregerat, vikten av förskolans roll har blivit mer framträdande. Förskolan ska erbjuda en likvärdig utbildning för alla barn och arbeta förebyggande och hälsofrämjande men det finns brister då förutsättningarna ser olika ut. Många förskolor har tillgång till en specialpedagog men dennes uppdrag är komplext då det inte finns något formellt behörighetskrav trots att professionen poängteras i Skollagen (SFS 2010:800) 2 kap. 25 §. Studiens syfte är att utforska vilka uppfattningar förskollärare har på specialpedagogens uppdrag samt studera vilken roll specialpedagogen och förskolläraren har gällande förebyggande och hälsofrämjande arbete. Vi vill bidra med kunskap om vikten av förebyggande och hälsofrämjande arbete i förskolan genom att både förskollärare och specialpedagoger deltagit i kvalitativa intervjuer. Intervjuerna behandlade frågor om deras erfarenheter, framgångsfaktorer, deras ansvar samt samverkan i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Utifrån genomförd tematisk analys av resultatet blev vi positivt överraskade av den medvetenhet och kunskap respondenterna har gällande specialpedagogens uppdrag samt vikten av ett förebyggande och hälsofrämjande arbete. Tydliga riktlinjer, organisation och kollegial samverkan med utgångspunkt i det salutogena och relationella perspektivet är framgångsfaktorer respondenterna delger. Studien visade på en tydlig bild att det är många parametrar som samspelar för att en likvärdig utbildning ska kunna införlivas i förskolan genom att utgå från ekologisk systemteori kopplat till det salutogena samt relationella perspektivet i analysarbetet. Verksamheternas ekonomiska och sociala förutsättningar varierar vilket visat sig ha stor påverkan gällande exempelvis utformning av funktionsbeskrivning, organisering av personal och barngrupper och varierande satsning på olika professioner som påverkar verksamheten. Förebyggande och hälsofrämjande arbete i förskolan är av betydelse för förskolans och barnets bästa.
- Specialpedagogiskt program
- Specialpedagog
- lärare
- förskola
- förebyggande arbete
- hälsofrämjande
- likvärdig utbildning
- kollegialt lärande
- lärmiljö
- styrdokument
“Det är ett arbete som görs tillsammans”: En studie om förebyggande och hälsofrämjande arbete i förskolan
Sjöberg, R. (Författare), Thornell, S. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Kandidatexamen