"Det är inte bara hur dom undervisar utan hur dom är mot elever också"
: en kvalitativ fokusgrupsstudie om hur elever i årskurs 9 uppfattar en bra lärare

  • Regitze Marcher
  • Anette Vinberg

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Denna uppsats syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar en bra lärare. Litteraturgenomgången behandlar relationer i skolan, deras möjligheter, komplexitet och koppling till motivation. Tidigare studier listar önskade läraregenskaper och beteenden. För undersökningen har en kvalitativ ansats valts genom fokusgruppsintervjuer för att få fram djupare insikter om elevers uppfattningar. Dessa har analyserats med barns perspektiv som teoretisk utgångspunkt. I resultat och analys framkommer tre kategorier av lärarkvalitéer: grundläggande, kunskapsorienterade och relationsorienterade. Samtliga elever önskar grundläggande kvalitéer, men fokuserar sedan mer på antingen kunskaps- eller relationsorienterade kvalitéer. Efter diskussionen, som kopplar analyserna till tidigare nämnd litteratur, dras slutsatsen att för att anses som en bra lärare av samtliga elever i årskurs 9, måste kvalitéer från allav tre kategorier innehas. Uppsatsen avslutar med att föreslå att nämnda kvalitéer, oavsett slag, alla går att utveckla i den professionella lärarrollen.

    Tilldelningsdatum2011-sep-13
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLena Bäckström (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • bra lärare
    • relationer
    • elevsyn
    • lärare-elevrelation
    • barns perspektiv
    • fokusgrupper

    Citera det här

    '